lördag 8 juni 2013

Humlerumpor


Idag har jag fått se en himla massa rumpor stå rakt upp i vädret. Alltså... kungliga humlerumpor.  Jag blev lite fundersam ty humledrottningar bör väl vara i sina bon just nu och lägga massor med nya ägg. Vid det här läget är det arbetarna som ger sig ut på flygturer. De här drottningarna ägnade sig åt att frenetiskt försöka borra hål i marken. Men varför?

Det måste vara snylthumlor! Riktiga rövare som inte samlar pollen eller gör sig besväret att själva bygga något bo. De vaknar senare på våren och letar efter de sociala humlornas bon. De kryper in, dödar drottningen och tar över hennes samhälle.    

 
Jordsnylthumlans rumpa...


och stensnylthumlans rumpa.



6 kommentarer:

  1. To faktycznie bandyta trzmiel. Nawet nie widziałam, że takie są, ale teraz już wiem. Pozdrawiam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tez przez dluzszy czas nie mialam o tym zielonego pojecia ale od paru lat bardzo sie interesuje trzmielami. Te pasozytcznicze trzmiele nazywane sa po polsku trzmielcami.

      Radera
  2. Nej, men vad händer sen då? När den tagit över boet? den är ju inte humla av rätt sort då, tänker jag..Verkar olycksbådande tycker jag.

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snylthumledrottningen dödar eller jagar bort den sociala drottningen. Sedan tvingar hon hennes arbetare att ta hand om sina snyltlarver. Det är så himla synd om den gamla drottningen och egentligen vill jag mosa snylthumlorna. Men har jag rätt till det?

      Radera
  3. Hej!
    Fina bilder och en informativ text, tänk så lite man vet när det gäller vissa delar av naturen (i alla fall jag).
    Ha en fin vecka
    /Ingemar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner också att jag vet alldeles för lite. Humlor är dock mina favoriter och jag försöker studera dem så gott jag kan. I framtiden hoppas jag på att kunna mycket mer om dem än jag kan idag.

      Radera