lördag 7 september 2013

Mötet med Claes Grundsten


Idag har jag varit på invigningen av Claes Grundstens fotoutställning Karga landskap. Jag har läst hans böcker och beundrat hans bilder men aldrig någonsin har jag ens föreställt mig att någon dag skulle jag få möta honom. Öga mot öga dessutom. Det har varit väldigt inspirerande att lyssna på honom, på hans reflektioner kring fotokonsten. Han nämnde bland annat konsekvenserna av digitaliseringen av foto. Idag, när dagens utrustning levererar tekniskt sett perfekta bilder (och dessutom är den lättillgänglig för många), ställs det högre krav på fotografen. Det är hens öga, förmåga att förmedla känslan som avgör om bilderna sticker ut ur dagens bildflöde.
 
Bilden är tagen med min mobil. Jag skulle aldrig tordas ta fram min systemkamera och vifta med den i hans närvaro :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar