torsdag 16 maj 2013

Lövön


Lövön är ingen ö egentligen. Det är ett privat naturreservat som ligger på en udde vid Hjälmaren. Jag hade ingen aning om att en sådan vacker plats existerade så nära mig. Igår ploppade upp Lövön på min dataskärm och jag blev eld och lågor. Idag har jag åkt dit för att bekanta mig med det som är Södermanlands största sammanhängande ädellövskogsmiljö.   


Där fann jag, bland annat, väldigt gamla ekar. Titta bara vilken grov bark en av dessa ekar har!  

På Lövön trivs en del blommor också...


Kabbeleka, gullpudra, mandelblomma och vitsippa blommar för fullt. Även ramslök växer där men den hann jag inte ta någon bild på.
Jag var nämligen väldigt upptagen med att både sniffa och tugga på den. 


På den breda skogsvägen som går genom udden fann vi ett trasigt äggskal. Någon stackare har fått sitt bo plundrat, verkar det som.


Och i den här vattenpölen vimlade det av hysteriska mygglarver. Det är de som gör alla vattenringar här!

Hela Lövön är ett myller av liv och jag är jättenyfiken på vad jag kan finna utanför den breda skogstigen. Det måste jag utforska noga någon dag. Då ska jag ha matsäck med mig, gummistövlar men framför allt mer tid. Och myggnät, det får jag absolut inte glömma....



1 kommentar:

  1. Å vilket fint ställe! Kul när man hittar något nytt. Jättefina bilder :))

    SvaraRadera