fredag 3 maj 2013

Hej Medelhavet!



Det som slog mig allra först var grönskan. Barcelona var alldeles grön! Vackrast var grönskan i Parc Güell. Men inte bara där...


På en gudsförgäten bakgård hittade jag den här lilla stadsodlingen.
En form av protest mot att EU (antagligen) styr den spanska jordbrukspolitiken och matindustrin.


Det var fascinerande att se många av våra krukväxter i deras rätta miljö. Murgrönan hade blad stora som min handflata!

Jag spanade efter ovanliga fåglar. Det mest ovanliga var nog papegojor. Jag såg dem lite här och där.


Men duvor och gråsparvar såg jag överallt!


Fast det var, trots allt, lite ovanliga duvor. I alla fall för mig som bor i Sverige. Det är nämligen klippduvor som inte finns här hos oss.


Innan jag reste iväg var jag väldigt nyfiken på vilka träd som växer längs Barcelonas gator. Jag kan inte minnas att jag såg något träd som jag i överhuvudtaget kände igen. Längs många gator växer det träd som är enooorma och deras löv liknar lönn. Först trodde jag till och med att det var lönn men det var några saker som inte stämde. Mina resekompisar var utrustade i tillgång till internet och började genast forska i ämnet. Till slut kunde vi konstatera att det var plataner. Titta bara på deras snygga bark!

 
Det regnade en del när jag var i Barcelona. Så jag blev jätteglad när regnet hade äntligen upphört och jag kunde säga Hej till Medelhavet!



4 kommentarer:

  1. Hej och välkommen hem :) Fina bilder, ni verkar ha haft en härlig resa! :))

    SvaraRadera
  2. Åhhh for en kjekk opplevelse!
    Artigt for oss solhungrie nordboerer å lese:-)

    SvaraRadera
  3. Mycket vackra och intressanta bilder du visar oss, Anna. Tack för det. Jag gillar särskilt det sista fotot. Till havs, var jag inte längre i åldrar och få omedelbar lust.

    En varm hälsning till dig
    von der Waldameise

    SvaraRadera
  4. Widac ,ze Ci sie podobalo Aniu :) Ciesze sie ,zwlaszcza ze wiecej widzialam na fejsie haha . Kochanie ,ja Cie cala kocham czy w kaloszach czy na szpilkach ,pamietaj o tym ;)

    SvaraRadera