tisdag 11 december 2012

På fatet


Förutom alla talgbollar och annat som hänger i syrénträdet får mina fåglar även ett fat med lite smått och gott. Jag har märkt att till ex koltrastar äter hellre från marken. Jag måste erkänna att det här fågelfatet ser betydligt nyttigare ut än mina lunchtallrikar. Jag ställer ut fatet tidigt på morgonen, innan jag går till jobbet. När jag kommer hem då ser min fina matkomposition lite annorlunda ut:  


Frukt, bär, nötter och skalade solrosfrön går alltid åt. Jag brukar diska fatet varje kväll, innan jag gör i ordning ett nytt. Sedan lägger jag upp vad jag har för tillfället i skafferiet. En gång tog jordnötterna slut och då la jag hackade mandlar istället. Dessa gick också åt.
En annan gång la jag en bit banan men det tyckte fåglarna betydligt mindre om.  

5 kommentarer:

  1. Jag brukar skära våra bananskal tunt, de som blir över när vi äter bananer och lägger ut dem till fåglar och rådjur. De går åt som smör på heta stenar. Jag passar också på att baka limpor med alla godheter i, och hänger upp bröden i "brödträdet". De älskar att dissekera den och smulorna som faller till marken är det alltid någon som pickar i sig. Det är verkligen roligt med de bevingade vännerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fågelbröd, vilken bra idé! tack! Jag ska baka i helgen och då ska jag göra en bulle till fåglarna.

      Radera
  2. Ja det såg ju riktigt gott ut :) Men jag tror jag hoppar över talgbollen :))

    SvaraRadera
  3. Tryckte iväg för snabbt...Så trevligt för fåglarna att få maten så fint serverat. Har läst hos andra också att koltrasten föredrar att äta från fat. Tror jag ska prova det med, så kanske de kommer till mej med :)

    SvaraRadera
  4. Koltrastarna är lite dyra i driften, har jag märkt. Fröna slänger de ut men torkade bär faller de otroligt mycket i smaken. Nästa sommar ska jag plocka och torka egna bär för att ha på lager till vinter.

    SvaraRadera