fredag 7 december 2012

Bättre än tv


Min fågelrestaurang får dagliga besök av ett par koltrastar. De brukar komma hit tidigt på morgonen, långt före blåmesarna, pilfinkarna, nötväckorna och talgoxarna. Deras favorit bland det jag serverar är tranbär. Jag får göra nya tranbärskransar på löpande band. Jag vet inte varför men koltrastarna vågar inte riktigt ta plats i syrénträdet. Det känns kanske för trångt eller obekvämt att sitta på de klena grenarna. Eller så är de lite rädda för alla dessa kaxiga småfåglar som flyger hit och dit och bråkar om talgbollarna och äppelbitarna.


Så koltrastarna nöjer sig med att gå runt trädet och plocka upp det som småfåglarna har tappat ner. Och det blir ju en del.
Men så länge jag kan se att alla får mat så är jag nöjd.


Att titta på livet i syrénträdet är så mycket roligare än att titta på tv. Men jag får sitta alldeles stilla och låta bli att ens andas. För trots att jag sitter gömd bakom gardinen så har fåglarna stenkoll på varje rörelse jag gör. Och de gillar inte när jag gör för stora rörelser...

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig fågelresturang du ordnat :) och så roligt med besök av koltrastar. Trevlig helg /Susanne

    SvaraRadera
  2. Koltrastar är lustiga fåglar, mycket individuella. Vi har åtta, fyra par här varje dag..
    Så fina bilder du tar!

    SvaraRadera
  3. Idag gav jag dem lite russin och det tyckte dem om. Äpplen är också väldigt uppskattade. Däremot bananen har de ratat totalt.

    SvaraRadera
  4. vilken smaskig buffe de små liven bjuds på hemma hos er:) ja, man har ju fastnat långa stunder när man sitter och beundrar de små liven<3 och dom är ju för härliga, och för mig så betyder just fåglarna något speciellt...alla djur ligger mig varmt om hjärtat..men det är något extra speciellt med fåglarna<3

    kramar

    SvaraRadera